Per fiets naar
schelpje Santiago de Compostella coquille

Reisverslag van een sponsortocht per fiets

van Amstelveen naar Santiago

door Marry Pruijs.

bergje op en bergje af

Santiago de Compostella: een naam met een magische klank,
"Hoe ben ik op het idee gekomen"!!!
   Amstelveen - Santiago de Compostella (2669 km)

Na maanden van voorbereiding was het op vrijdag 29 mei 1998 dan eindelijk zover: het begin van onze fiets (-sponsortocht) naar Santiago de Compostella in noordwest Spanje.

In de wetenschap dat volbrenging van de tocht zo'n fl. 15.000,--  voor het Ronald Mc.Donald kinderfonds op zou leveren.

(Overigens: per 1-11-'98 was de stand ƒ 24.000,--)

LEES HIERONDER MIJN VERSLAG
EN KIJK HIER VOOR NOG MEER!

1e dag Amstelveen - Oosterhout 140 km.
Wat een afscheid ± 60 mensen waren aanwezig om ons een goede reis te wensen. Mieke en ik waren eerst in de kerk geweest, waar we van Pastoor Klawer de pelgrimszegen hadden ontvangen, en onze 1e kaarsje lieten branden. Een goed gevoel, zoveel mensen die van je houden. Jammer Aart, Nel en Cor waren door de file te laat, maar we hebben elkaar toch nog ontmoet, in de buurt van Uithoorn.
Via de Kwakel, Vrouwenakker, Nieuwkoop, Alphen a/d Rijn, Boskoop, Gouda, via de fiets/voet veer over de Hollandse IJssel richting Kinderdijk, via het fietspad, links en rechts van ons 19 windmolens van rond 1740. Hieronder zijn 8 houten achtkantige bovenkruisers van de Overwaard. En 8 stenen ronde bovenkruiers van de Nederwaard.
Nog een pontje naar Dordrecht, richting centrum naar de Grote Kerk of Onze Lieve Vrouwekerk gotisch en vernieuwd na een brand in 1457. Naast de kerk op Pottenkade 8 zit in de gevel het enige overblijfsel van de Jacobstraditie. Hier onze 1e stempel gehaald voor onze pelgrimspas.
Via de Moerdijkbrug, richting Lage Zwaluwen, op naar onze 1e slaapplaats Oosterhout. Via Breda en weer terug, hebben we toch de Camping St.Hubertis hoeve gevonden. Heerlijk gegeten, Leo en Cor waren blij, dat we er waren, het gaf me ook een veilig gevoel, nog even een avond delen met familie. Achter de Peugot 106 aan fietsen naar Plezierstraat 24, om te slapen.
2e dag Oosterhout - Mechelen 110 km.
± 08.30 uur zaten we op de fiets, het weer was goed. Leo fietste nog een stukje mee, zodat we op de goede weg naar Breda konden fietsen. Mieke nog een nieuwe B.H. gekocht, en de reis kon weer verder. Via Ginneken, langs het mooie riviertje "de Mark"richting Galder. Hier staat de enige Nederlandse St. Jacobskapel, helaas gesloten, dus geen stempel. (kapel rond 15e eeuw) Ideaal weer om te fietsen, de zon niet stralend, maar toch 28 graden, onderweg aardbeien gekocht, en heerlijk opgegeten.
De route loopt afwisselend langs weiden, akkers en wat bos vol met paarse Rododendrons. Bij het plaatsje Viersel, kwam een grote groep motorrijders voorbij ±250, vooral de GoldWings vielen op, langs het V.V.V.kantoor, Hotel gevraagd, en gevonden.
Muske Pitter, schoon en redelijke prijs, en de fietsen mochten achter in de bij keuken staan. 's Avonds een wandeling gemaakt, Mechelen is een oude Lakenstad, bekend vanwege zijn houtsnijwerk uit de Mechelse school.
Heerlijk gegeten op de grote markt, en nog een Duveltje bij Muske Pitter.
In bed nog een telefoontje naar Ada, om te feliciteren, en dan slapen.
3e dag Mechelen - Tournai 125 km.
Zondagmorgen 31 mei, na een goed ontbijt, en een lunchpakket voor de middag, kon de reis weer beginnen. Nog even een kaarsje laten branden in de Onze Lieve Vrouwe kerk van Hanswijck, deze kerk stond vol met bloemen, de maand mei is Mariamaand.
Het weer was goed, we hadden er weer zin in, goed opletten, dat we weer niet fout reden, dus veel vragen. Het begon al bij de Kapelseweg, daarna bij Londerzeel, maar 3 heren brachten ons weer op de goede weg. En wat zagen wij, 2 fietsers met een Jacobsschelp, dus we waren niet meer alleen. Wat met elkaar opgefietst, via de "Leirekensroute" was vroeger een oude spoorbaan, langs het pad liggen enkele hopvelden. Na Baardegem duiken de 1e heuvels op, dus al wat vals plat, prachtige omgeving. Koffie gedronken in Aalst op het Marktplein, nog getracht een stempel te halen, maar de kerk was gesloten.
Na Aalst kregen we een lang fietspad langs de Dender, een mooie manier om Vlaanderen te door kruisen, los van het auto verkeer. Vroeger was dit fietspad een jaagpad voor de schippers. Veel sluizen met een groot verval, lekker ons brood gegeten. We hadden een pittig tempo, maar wel alles tegen wind.
In het plaatsje Lessines, Rue Moulins kregen we de 1e klim, klein verzet en volhouden. Het was net de Eifel, heuvelachtig en waar zullen we slapen, in een Jeugdherberg in Tournai. 's Avonds in de stad een wandeling, nog geprobeerd een pilsje te drinken, Brunehout de streek waar we morgen door heen fietsen. Niet kunnen vinden, dan maar iets anders.
4e dag Tournai - Cambrai 71 km.
2e Pinksterdag 1 Juni.
Goed geslapen, de fietsen stonden er nog. Mieke was haar fietssleutel kwijt, goed nadenken !!! Richting Franse grens 14km. vlak gebied veel akkerbouw, en bijna verlaten dorpjes. Dus Belgie waren we vlot doorgereden. Koffie gedronken in Sameon, in een klein dorpscafe fl. 4,-- voor 2 kopjes koffie. Voorbij Sameon voert de route door een deel van een regionaal natuurpark. Over de rivier Scarpe, in de verte veel mijnbouw dorpen.
Onderweg nog net op tijd, brood en fruit kunnen kopen, want om 12 uur sluiten de winkels. Om 15.00 uur in Cambrai, jeugdherberg gesloten, terug naar het station een hotel gevonden, schoon, niet duur en douche op de gang. Wandeling door het centrum gemaakt, in de buurt van het hotel Le Cristal, een pizza gegeten. Nog wat kaarten geschreven, en wat telefoontjes. En lekker naar bed.
5e dag Cambrai - Noyon 102 km.
Wat een service, onze fietsen waren al in het portaal gezet, ontbijt stond al klaar, wat een aardige Franse mensen. Eerst brood gekocht, dus beter als gisteren. Vol goede moed, met afwisselende heuvels en dan weer afdalen met snelheden van 39 km. per uur.
Volop akkerbouw, volgens mij is Wim Sonneveld hierdoor geinspireerd, "Het wuivend graan". Langs een romaanse toren, nabij Vaucelles. De route voert langs de voormalige abdij van Vaucelles. Kanaal L'Escaut over, weer even de weg kwijt, op naar de koffie in een restaurant nabij Gouy, vlakbij Mont St.Martin ruïne van een abdij. Aardige Mevrouw, had niet veel tijd voor ons i.v.m. de voorbereiding voor haar lunchgasten, de koffie was prima.
Jammer, we waren voorbij de bron van de Schelde gefietst. Boodschappen gedaan in St.Quentin, een levendige stad, een oud pelgrimsoord. Onderweg wat regen gehad, geschuild onder een viaduct. Het landschap blijft hetzelfde, veel groen, dus akkerbouw.
Nog een frisje gedronken in Berlancourt, op naar Noyon, helaas de kathedraal Notre Dame, uit de 12e en 13e eeuw, waarin Karel de Grote was gekroond was gesloten, dus weer geen stempel. Helaas de bibliotheek ± 1500 was ook gesloten, dan maar zoeken naar een hotel. Geslapen in hotel St.Jacques, daar ook goed gegeten. Nog een dobbeltje gemaakt en we sliepen weer goed.
6e dag Noyon - Andeville 103 km.
3 Juni. Ontbijten, fiets gepakt en weer op pad.
Over de rivier "Oise". Door een prachtige bosrijk gebied,was wat fris, dus een trui aan. Op naar Compiegne, we waren de route kwijt, dan maar Centré Ville, zit je altijd goed. Koffie gedronken, kerk Saint Jacques bezichtigd, helaas geen stempel, wel geld uit de muur, en nu zoeken naar Alleé du Chateau, moeilijk, moeilijk, want volgens het boekje bij huis nr. 80 rechts af, maar het moest huis nr. 81 zijn.
Gelukkig zag Mieke in de verte het kasteel, dus weer op het juiste pad. Brood en beleg gekocht in Remy lunch op een bankje in Epineuse en wat zagen wij tot onze verbazing, het Nederlands echtpaar uit Oisterwijk, de heuvel op fietsen. Leuk bijgepraat, zij wel geslapen in een klooster, wij nog niet. Een kort regen buitje, flinke klim. Ik wist niet dat Noord Frankrijk zoveel steile hellingen had. Kom op moeder, denk aan José, "ik duw je de top op." Koffie gedronken in Mouy, kerk gesloten, foto van radar gemaakt, doorsnee van 7 meter een overblijfsel van één van de watermolens. Op een bankje bij Seraincourt, 2 Nederlandse dames ontmoet, volgens mij waren het net zigeuners, wat een spullen hadden ze meegenomen.
Vlak voor Mortefontaine, werden we door de politie tegen gehouden, we moesten een half uur wachten, wat er aan de hand was, weten we nu nog niet! Wel een stempel.
In Andeville, bij hotel Bar des Sports hadden zij een hotelkamer voor ons, leuk gezelschap, allemaal eten aan één lange tafel. We waren best moe, dus weer goed geslapen. Aan de eettafel zaten we met Portugezen en uit India, die waren hier in het pension te gast.
7e dag Andeville - Maintenon 115 km.
Op tijd weer opgestaan, ontbijten, jack aan.
In Mére naar het postkantoor, elke avond schreven we wel een paar kaarten, boodschappen in Us, en in Arnouville in het gras onze lunch gebruikt, het weer was goed, een brief aan Inge geschreven.
Volgens het boekje een heuvelachtig traject met soms pittige maar korte hellingen en langs kleine dorpen. We wilden slapen in La Boissiére, hotel vol. (Volgens ons, wilden ze, ons niet voor één nacht ). In Maintenon hotel Cygne, daar konden we wel slapen, fietsen veilig in de verwarmingskelder. Vriendelijke mensen.
Heerlijk gegeten, wandeling door het stadje gemaakt, mooi, veel bloemen op het plein. Kasteel Maintenon was gesloten. Het kasteel behoorde aan madame de Maintenon, met wie Lodewijk de 14e, in 1683 in het geheim trouwde, en katholiek werd.
We zijn al een week weg, en nog steeds geen last van zadelplein.
8e dag Maintenon - Chartres 21 km.
Ja, U leest het goed, rustdag, stad en kerken bezichtigen.
Wat langer in bed gebleven, niet zo goed geslapen, onweer vannacht. Ontbijt stond al weer klaar, nog wat foto's van het hotel, en een restaurant gemaakt. Langs de rivier Eure, naar Chartres. Hotel L'Ecu gevonden, heel oud of Napoleon hier nog is geweest. Fietsen achter in de tuin, voor ons een rustig gevoel.
Eerst naar het V.V.V. stadswandeling gehaald, naar de kathedraal erg mooi, volgens het boekje 176 gebrandschilderde ramen, afbeeldingen van St.Jacob en van Roeland op de pas bij Roncesvalles. Midden in de kerk een labyrint, een geometrisch symbool van de levensknoop. Heerlijk gewandeld, geveltjes bekeken. De St. Pierre een kerk uit de 10e eeuw, was niet bijzonder.
We zijn ook nog een kapel naar binnen geweest van een Nonnen klooster. Als we stil waren, mochten we naar binnen, ik kreeg het benauwd, het was zo stil, ik was bang dat mijn telefoon af zou gaan.
Mieke vertelde tegen één van de nonnen dat we naar Santiago gingen. We moesten vooral veel bidden, devoot zijn en vooral goed oppassen. Een leuke dag, Schilderachtig oud stadje, veel romeinse huizen, veel vakwerk huizen, goed gegeten in hotel "L'Ecu". Het bevalt ons goed, waar we slapen,eten we ook.

DAG 1 - 8 DAG 9 - 16 DAG 17 - 24 DAG 25 - 32

U kunt reageren met e-mail